گفتگو با فرزند مرحوم امیر صادقی نشاط، خیر مسجد ساز

گفتگو با فرزند مرحوم امیر صادقی نشاط، خیر مسجد ساز
شهریور 6, 1401
1405 بازدید

مرحوم شادروان دکتر امیر صادقی نشاط، دانشیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و از اساتید برجسته حقوق دانشگاه تهران بود.

فرزند مرحوم امیر صادقی نشاط خیر مسجد ساز و استاد فقید حقوق دانشگاه تهران، با خبرنگار روابط عمومی ستاد اقامه نماز گفتگو کرد.

از پدرتان بگویید و اینکه پدرتان چه شد که تصمیم برای ساخت مسجد داشت؟

پدر ما مرحوم دکتر امیر صادقی نشاط از اساتید برجسته و نامدار دانشگاه تهران و بیش از سه دهه در این دانشگاه فعالیت داشتند که نتیجه آن تربیت هزارن دانشجو و تالیف کتب متعدد حقوقی در زمینه حقوق تجارت و رایانه و نگارش مقالات مختلفی در این زمینه بود.

پدر هم در کسوت حقوقدان و هم در کسوت استاد دانشگاه خدمات بسیار ارزشمند و برجسته ای را در جامعه ارائه داد.

پدر از سالیان دور اهمیت ویژه ای برای مسجد و نقش مسجد در تربیت مردم و نسل جوان قائل بود به گونه ای که در هر محله ای که سکونت داشتیم در اداره مسجد محله نقش آفرینی داشت.

پدر اعتقاد داشت که مسجد یک زیرساخت مهم در جامعه است و باید جایگاهی داشته باشد که محل رجوع مردم در مسائل دینی، امور اجتماعی و به صورت یک پایگاه باشد در هر محله و شهر که مردم به صورت مستمر به مساجد توجه داشته باشند.

 

یکی از خصوصیت های پدرتان که از نزدیکان پرسیدیم، تقید به نماز و عبادت بود. در این زمینه اگر مطلبی دارید بفرمایید.

پدر نگاه ویژه ای به نماز اول وقت داشتند و تلاش میکردند حتی الامکان نمازشان را در مسجد اقامه کنند.

اگر در محل کار بودند نماز را در مسجد دانشگاه و اگر در منزل بودند نماز را در مسجد محله اقامه میکردند. حتی پدر مقید بود نماز صبح را هم در مسجد بخواند.

خاطره ای که از پدر در ذهن دارم این است که حتی در ایام سفر با شنید صدای اذان حتما توقف داشتند و سعی میکرد نماز را در مسجد اقامه کند.

سفارش پدر به ما اقامه نماز اول وقت و در مسجد بود و هیچ عبادتی را بالاتر از این امر نمی دانست.

 

اهداف و انگیزه شما و پدر مرحومتان در خصوص کمک به مجمع خیرین مسجد ساز چه بود؟

پدر از قدیم به مساجد کمک میکردند. هم در مسائل جاری و هم در ساخت و ساز و احداث مساجد.

حدود دو یا سه سال پیش با مجمع خیرین مسجد ساز آشنا شدند و برای اینکه مبالغی که برای کمک به مساجد داشت به صورت عادلانه تر و در جایی که واقعا مورد نیاز است هزینه شود، از راهنمایی مجمع خیرین مسجد ساز به خاطر اشراف این مجمع به امور مسجد سازی در سراسر کشور استفاده کرد.

بعد از فوت پدر و با توجه به انتخاب مجمع خیرین مسجد ساز برای کمک به مساجد توسط پدر، تصمیم گرفتیم با افراد متخصص و با تجربه در مجمع همکاری داشته باشیم و مبالغ بیشتری را به این موضوع اختصاص دهیم.

 

چه نگرشی در ذهن شما باعث شد دوباره در راه نماز قدم بردارید و به مسجد حضرت خدیجه کبری(س) در استان فارس کمک کنید؟

یکی از وصایای پدر به ما این بود که حتما در امر مسجد سازی قدم برداریم و اقدامات ما در این زمینه باشد و پدر تاکید داشتند این هزینه در محلی انجام شود که مردم اقبال به این موضوع داشته باشند.

با برگزاری جلسات متعدد با مجمع خیرین مسجدساز و شناسایی نقاطی در کشور که نیازمند مسجد هستند، مقرر شد بعد از بازدید از محل احداث مسجد حضرت خدیجه سلام الله علیها و با توجه به نیاز و اقبال مردم به مسجد در این محله و نبود مسجد در خورشان مردم این منطقه و از همه مهمتر همخوانی کمک به این مسجد با وصایا و سفارشات پدر، تصمیم گرفتیم با هماهنگی مجمع در احداث این مسجد همکاری داشته باشیم.

 

 آیا برنامه ای در آینده برای استمرار کمک و مساعدت دارید؟

ساخت مسجد حضرت خدیجه سلام الله علیها اولین تجربه ما است و باید ببینیم روند کار به چه صورتی پیش خواهد رفت.

همیشه علاقه داریم در این امر مقدس ثابت قدم باشیم و به ساخت مساجد کمک کنیم که تمام اینها وابسته به بازخورد نهایی ما از اولین تجربه ساخت مسجد است و اگر به نتیجه مطلوب برسیم حتما در خصوص کمک و مساعدت در آینده تصمیم گیری خواهیم کرد.

 

 آیا اقدامات و پیگیری خاصی در خصوص ترغیب و تشویق سایر خیرین داشته‌اید؟

به صورت اجمالی افراد دیگری از نیت ما از مساعدت در این پروژه مطلع هستند و در این مسیر بهترین تبلیغ بعد از اتمام پروژه، مثال زدن همین مسجد است و سایر افراد را هم تشویق کنیم تا به عنوان نمونه از این مسجد استفاده کنند.

 

 انتظارات شما از دولت و مجمع خیرین مسجد ساز و سایر نهادهای مسئول در جهت تسهیل امر چیست؟

کمکی که دولت و مجمع خیرین مسجد ساز در این زمینه می توانند داشته باشند در زمینه صدور مجوزها است.

بیشترین زمان صرف اخذ مجوز از ارگانهای مربوطه است که اگر ترتیبی اتخاذ شود که تسهیل در این موارد صورت پذیرد یقینا استقبال بیشتری خواهد شد و اگر در بحث اموراجرایی  تجهیزاتی موجود هست در ساخت پروژه ها کمک کنند تا انجام کارها تسریع پیدا کند.

 

اگر پیشنهاد و راهکار اجرایی و کاربردی در خصوص مجمع خیرین مسجد ساز و کمک های خیرین دارید بفرمایید.

اول از همه تشکر و قدردانی دارم از مجمع خیرین مسجد ساز جهت ساماندهی کمک های مردمی و ارتباط آنها با پروژه ها که نتایج ملموس تری داشته باشد.

پیشنهاد میکنم پیگیری های مستمر از طریق مجمع انجام شود تا اطمینان خاطر برای خیرین ایجاد شود.

پیشنهاد بعدی بنده این است که در صورت امکان بعد اتمام پروژه های مساجد، افراد خیر در اداره مسجد نقش داشته باشند که بسیار امر پسندیده ای خواهد بود و کمک می کند با اهداف خیر در ساخت مسجد همخوانی داشته باشد.