کمک به ساخت مسجد به صورت یک نهضت مردمی و مستمر مورد توجه قرار بگیرد

کمک به ساخت مسجد به صورت یک نهضت مردمی و مستمر مورد توجه قرار بگیرد
شهریور 6, 1401
1176 بازدید

محمد سعید حیدری در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی ستاد اقامه نماز، اهداف خود در مسیر ساخت مسجد و کمک به این نهاد مقدس را تشریح کرد.

محمد سعید حیدری در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی ستاد اقامه نماز، اهداف خود در مسیر ساخت مسجد و کمک به این نهاد مقدس را تشریح کرد.

۱- خودتان را معرفی کنید و بگویید چه شد که تصمیم برای ساخت مسجد گرفتید؟
محمد سعید حیدری هستم فوق لیسانس مدیریت منابع انسانی، با توجه جایگاه مسجد در ترویج فرهنگ اسلامی، مشارکت در امر مسجد سازی و نقش اساسی در تبیین و تبلیغ ارزش های دینی و تحکیم شریعت اسلامی تصمیم به این راه را گرفتیم.

۲- اهداف و انگیزه شما در خصوص کمک به مجمع خیرین مسجد ساز چه بود؟
با توجه به نقش بارز مسجد که به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) “مساجد سنگر اسلام هستند” کمک به احیای مساجد در ابعاد مختلف ساخت و تجهیز آن و اقامه نماز که ستون دین است؛ بویژه در اجتماع مسلمین می تواند به رونق فضای این در جامعه اسلامی کمک کند از اهداف و انگیزه اصلی است.

۳- چه نگرشی در ذهن شما باعث شد در راه نماز و ساخت مسجد قدم بردارید؟
از این نگرش که آیات قرآن و احادیث متعدد وارده از معصومین علیه السلام در اهتمام به امر و اقامه نماز و ساخت مسجد که مورد تأکید قرار گرفته و منجر به ذخیره آخرت هر مسلمان است انگیزه و شوق کمک و صرف مال در این امر الهی را مضاف می نماید.

۴- آیا برنامه ای در آینده برای استمرار کمک و مساعدت دارید؟
این امور با تأیید خداوند قسمت و رزق الهی است انشاءالله در حد توان و توفیق الهی این امر خیر استمرار داشته باشد.

۵- آیا اقدامات و پیگیری خاصی در خصوص ترغیب و تشویق خیرین داشته اید؟
بله، با بیان اهمیت جایگاه مسجد و اقامه نماز به برادران ایمانی بویژه خانواده ها، دوستان و بستگان آنان را به کمک در این امر مقدس ترغیب که تعدادی بحمدالله توفیق عمل داشته اند.

۶- کمک شما برای ساخت مساجد با نظر خانواده همسو بوده؟
بله ، بحمدالله خانواده در این امور همفکر بوده و با اعتقاد به پاداش دنیوی و اخروی به آن اهتمام دارند.

۷- انتظارات شما از دولت و مجمع خیرین مسجد ساز و سایر نهادهای مسئول در جهت تسهیل امر چیست؟

با توجه به اهمیت نماز در فرهنگ اسلامی که قبول آن موجب قبولی سایر اعمال است و نقش و جایگاه ویژه مسجد که کارکرد گسترده و متنوعی دارد بخشی از انتظارات و اقداماتی که باید در این خصوص انجام شود شامل :

* کمک به ساخت مسجد باید به صورت یک نهضت مردمی و به صورت مستمر مورد توجه بوده و از سطح خیرین متمکن به آحاد جامعه گسترش یابد.

* مسئولین بخش های مختلف در سطح روستا ، بخش ، شهرستان ، استان تا حوزه وزارت خانه ها و سازمان های دولتی باید در امر ساخت مشارکت نموده و دغدغه مند شوند.

* مسئولین قوای مجریه و مقننه باید در ساخت و تجهیز مساجد فعال شده و بخش قابل ملاحظه ای از بودجه فرهنگی کشور می بایست به امر مسجدسازی و امور مساجد در ابعاد گسترده آن اختصاص یابد چرا که نسبت به سایر حوزه های فرهنگی مؤثرتر ، عمیق تر و ماندگارتر می تواند سلامت جامعه را بیمه کند.

۸- اگر پیشنهاد و راهکار اجرایی و کاربردی در خصوص مجمع خیرین مسجدساز و کمک های خیرین دارید بفرمایید؟
اجزا و عناصر مساجد ، نمازگزاران ، امام جماعت و هیات امنای مساجد ترتیب به هم پیوسته ای است که باید بصورت یک مجموعه بهم مرتبط که روی هم تأثیر متقابل دارند دیده شود و نقش هرکدام به تفکیک باز تعریف شده تا امر احیای مسجد و فرهنگ نماز سامان یابد لذا پیشنهاد و راهکارهای اجرایی با نگاه و توجه به این عناصر تقدیم می گردد:

* فضاسازی معنوی و فرهنگی مساجد باید تقویت شود ، مجموعه ای از آداب و مستحبات وارده در فرهنگ اسلامی از جمله آداب وضو ، آداب نماز ، آداب ورود به مسجد ، آداب دعا ، آداب قرائت قرآن و آداب نماز جماعت بایستی بصورت کتابچه ، تراکت ، دیوارنویسی و استفاده از فناوری باید در فضای مسجد ترویج و تبیین شود.

*برای برگزاری سه نوبت نماز بویژه نماز صبح و باز بودن مساجد در وقت غیر نماز برنامه ریزی شود.

*کارکرد مساجد از امور عبادی و اقامه نماز صرف خارج و سایر کارکردهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، تبلیغی و مردمی باز تعریف و فعال شود.

*تدابیر و فرمایشات رهبری بویژه در پیام ها به اجلاس سراسری نماز مورد مطالعه قرار گرفته و برای تدابیر ایشان برنامه اجرایی تدوین شود.

* مساجد فعال که دارای کارکرد موفقی هستند شناسایی و اقدامات آنان جمع بندی و در قالب دستورالعمل و شرح وظائف تدوین و به کلیه مساجد به عنوان “شرح وظائف مصوب” ابلاغ و مورد مطالعه قرار گیرد.

*بازرسی و بازدید مستمر بر چگونگی فعالیت مساجد در ابعاد مختلف بر اساس چک لیست مصوب مورد اهتمام بوده و مورد پایش و نظارت قرار گیرند.

*ائمه جماعت چند شغله که به وظیفه امام جماعتی در حاشیه سایر کارها می پردازند تعیین تکلیف شوند تا امام جماعت با حضور مستمر و تعامل با مردم بویژه جوانان مسجد را در هر محله به کانون فعال برای رسیدگی به امور فرهنگی و گره گشایی از نیازهای مردم مبدل سازد.

*طراحی و راه اندازی صندوق کمک و مشارکت در ساخت و تجهیز امکانات مورد نیاز و نصب در مساجد کل کشور همراه با اعلام شماره کارت بانکی که بستر برای کمک مردمی فراهم شود.

*مساجد نسبت به شناسایی مستمندان و فقرا در هر محله و کمک به آنان از طریق معرفی به خیرین اهتمام نموده و قلمرو و گستره فعالیت مساجد باید حداقل در حد یک محله و به وسعت ۱۰ کیلومتر در اطراف مساجد باشد و دعوت از مسئولین محلی در جهت پاسخگویی به نیاز مردم محروم پیگیری شود.

*تعمیر ، مرمت و بازسازی مساجد مستقر و تجهیز امکانات آنان باید از طریق امام جماعت ، هیئت امنا و مسئولین هر منطقه پیگیری شود.

*کارکرد آموزشی و فعالیت های علمی ، کارکرد عمرانی ، کارکرد فرهنگی و تبلیغی و پاسخگویی به سؤالات فکری و شبهات سیاسی باید در کنار کارکرد عبادی و مذهبی در مساجد با هم پیش رفته و برای آن برنامه ریزی شود.

*دعوت از پزشکان در هر محله ، ورزشکاران ، حقوق دانان و افراد آشنا به امور قضایی ، افراد متمکن ، معلمین مدارس و …برای پاسخگویی به نیازهای علمی ، آموزشی ، حقوقی ، پزشکی و اقتصادی در هر محله مساجد را به کانون رفع مشکلات مردم و جذب آنان به مسجد ترغیب می سازد.