ساخت و بازسازی مساجد باید با برنامه ریزی مناسب در دستور کار قرار بگیرد

ساخت و بازسازی مساجد باید با برنامه ریزی مناسب در دستور کار قرار بگیرد
مرداد 26, 1401
1286 بازدید

سید محمد علی امین جواهری عضو هیات امنا و مدیر مجمع خیرین مسجد ساز کشور گفت: فرد مسجد ساز و فرد نمازخوان خودش هم باید به اعتقادش عمل کند و با انجام کارهای ناپسند چهره نماز را بد نشان ندهد.

محمد علی امین جواهری عضو هیات امنا و مدیر مجمع خیرین مسجد ساز کشور، روز سه شنبه ۲۵ مرداد ماه در رابطه با فعالیت های اخیر و آینده مجمع مسجد ساز کشور به گفت و گو با روابط عمومی ستاد اقامه نماز پرداخت.

مشروح این گفت و گو را در ادامه می توانید بخوانید:

* خودتان را معرفی کنید و بگویید از چه سالی و چگونه فعالیت خود را به صورت رسمی در مجمع خیرین مسجد ساز آغاز کردید؟

– من محمد علی امین جواهری هستم، عضو هیات امنا و مدیر مجمع، مجمع خیرین مسجد ساز قبل از اینکه به این جمع اتصال پیدا کند، ما خودمان شروع کردیم و آمدیم در مدارس استان تهران در حومه هایش مشغول شدیم به مسجد ساختن به دو صورت؛ یک: خیرین، انجمن اولیا و مربیان، آموزش و پرورش و شهرداری به صورت مشترک در خود مدرسه برای ما محل تعیین می کرد و یکی از خیرین زیر نظر ما آن را می ساخت و بعد از پایان یافتن در اختیار آموزش و پرورش قرار میدادیم برای استفاده محصلین در آنجا. تقریبا حدود بیشتر از ۱۰۰ تا مسجد را ساختیم؛ قرچک ورامین،قزوین، کرج، پاکدشت و حومه های مختلف استان تهران با افتتاح حجت الاسلام قرائتی، استانداران، فرمانداران، نمایندگان شهرداری یا مدیران مدرسه آن نمازخانه ها را افتتاح کردیم که در حال حاضر وجود دارد و بعد از آن خیرین مسجد ساز تشکیل شد که این جریان به ۳۵ سال قبل برمی گردد.

این مساله از حدود ۳۵ سال قبل شروع شد با حضور حجت الاسلام قرائتی و شورایی از خیرین تشکیل شد که از آنجا ما هر مسجدی را که ۱۰۰ تا ۱۴۰ متر بود را به خیری واگذار می کردیم.

*ایده این اتفاق از کجا شکل گرفت؟

ایده خودمان بود و ما زمانی که نشستیم صحبت کردیم به این نتیجه رسیدیم که تهران در آن زمان احتیاجی به مسجد ندارد ولی مدارس حومه استان تهران و شهرستان ها جای نمازخانه ندارد و بچه ها روی تخته یا با انداختن روزنامه زیر پایشان نماز میخواندند و برای همین به این نتیجه رسیدیم که این اتفاق بیافتد و از طبقه ضعیف حمایت کنیم.

* آیا در حوزه ساخت مساجد (نوسازی مساجد و ساخت از زمین) اقدامی داشته اید؟

– من خودم اشراف به این کار نداشتم و این اتفاق فقط در جلسات اخیر هیات مدیره مطرح و تصویب شده که چنین کارهایی انجام شود. بنده مسجدی را در خیابان خیام به نام مسجد موسی بن جعفر ساختم، ولی بقیه مساجد را تصویب شده که با کمک خیرین انجام بگیرد و در شروف انجام است.

البته این را هم باید بگویم که این مساجد ساعت های نماز ظهر و عصر فقط باز است. تعداد محدودی از مساجد فقط در نماز صبح باز می باشد ولی معمولا مسجد باید ۱۰-۱۸ ساعت باز باشد؛ چون خیلی ها به دلیل زمان و مشغله نمی توانند نماز را به صورت جماعت بخوانند. کلیه مساجد در خیابان ها و بازار باید در ساعت های کاری باز باشند.

یک سری از مسجد های قدیمی بازار که بازسازی شده و یک سری دیگر هم تغییراتی در آن اعمال نشده و به نظرم باید هرچه زودتر این مساجد را از نو بسازند، چون لوله کشی و چاه هایی که وجود دارد خطرناک است و باید سریعا نسبت به ساخت مجدد آن اقدام شود. در رابطه با نوسازی بقیه مساجد هم باید سریعا رسیدگی شود تا استقبال از مردم از این مساجد بیشتر شود.

* مسجد سازی چه تفاوتی با سایر کارهای خیر دارد؟

– بهترین کاری که الان وجود دارد مسجد سازی است ولی در یک زمان خاصی ضرورت ایجاد می کند که کمک شود به سیستان و بلوچستان به سیل و به کسانی که احتیاج مالی دارند قطعا اینجا مسجد در اولویت نیست؛ چون نان شب و آسایش زندگی مهم است و این بستگی به زمان دارد. در زمان فعلی احتیاج مالی زندگی برای یک سری از افراد ضرورت دارد تا ساخت مسجد. باید در زمان خود بدانیم که اولویت با چیست و در همه کارها بتوانیم در کنار یکدیگر همکاری کنیم.

* اهداف و انگیزه شما در خصوص حضور در مجمع خیرین مسجد ساز و کمک به ساخت مساجد چه بود؟

– از زمانی که ورود کردم هدف اولیه ام این بود که بتوانیم زمین تهیه کنیم یا مبلغی را بدهیم که در راه خیر قدمی برداشته شود، البته الان هم دیدگاهم مثل همان سالی که شروع کردم است. شرایط باید جوری باشد که چنین مکان هایی تمیز باشد و راهی برای تشویق کودکان و نوجوانان به نماز هم باشد.

* مشوق شما در زمینه حضور در مجمع خیرین مسجد ساز و کمک به احداث مساجد چه کسانی بودند؟

– بنده با توجه به سمتی که دارم همیشه سعی کرده ام که اگر تشویقی صورت میگیرد از سمت بنده به افراد داده شود و برای همین افراد را جمع می کنم طی جلسه ای و با توجه به شرایط پیشنهادها را ارائه می دهم.

* چه اقدامات یا پیگیری خاصی در خصوص ترغیب و تشویق سایر خیرین داشته اید؟

– در امور ساخت مساجد در حومه مستقیما خودم با خیرین مراجعه می کردم و گزارش محل آنجا را به همراه متراژ و مشخصات میدادم و خیر را ترغیب می کردم تا همراه من بیاید و مکان را رویت کند یا اختیارات را به بنده دهد. البته شرایط همکاری ممکن بود به صورت تک نفره یا چند نفره جلو برود که از اول تا پایان کار برایم لذتبخش بود.

در حال حاضر هم ما در مساجد بین راهی مشکلات زیادی را داریم و نگهدار کننده نداریم. نمازخانه را خاک گرفته، شیر آب خراب است، مایع دستشویی ندارد و… ولی در مدرسه تمامی شرایط نگهداری با حضور چند نفر به خوبی انجام می شود. چنین تشویقاتی باید ادامه داشته باشد و مد نظر قرار بگیرد.

* پیشنهاد و راهکار اجرایی و کاربردی در خصوص مجمع خیرین مسجد ساز و کمک های خیرین دارید بفرمایید.

– اخیرا در این چند جلسه که در ظرف دو سال رفته ام آماری که ارائه می دهند بد نیست، اگر این آمار عملی شود روند خیلی خوبی را  میبینم. اگر بتوانند چنین راه ها را در حومه ها و شهرستان ها ادامه دهند قطعا شرایط بهتری رقم می خورد.

* به نظر شما بهترین راهکار برای جلب مشارکت خیرین چیست؟

– رویت محلی که می خواهد ساخته یا بازسازی شود باید حتما در دستور کار باشد، گزارشات برای افراد ضعیف بازدهی دارد. حالا اخیرا رویت سخت است با توجه به اشتغال به کار ولی تجربه نشان داده که با برگزاری جلسه و رویت کردن محل قطعا می شود گام خوبی را جهت جلو بردن در این مسیر برداشت.

* راه مشارکت برای عموم مردم با مبالغ کمتر هم وجود دارد؟ توضیح دهید.

– در حال حاضر دوکار در حال انجام است که به آن خوش بین نیستم؛ یک: صندوقی که در مسجد جهت بازسازی آن گذاشته اند و دوم آن که پول بین نمازگران جمع می کنند و این کار معقولی نمیبینم. در بحث شرایط مشارکت هم می شود که با توجه به شرایط مورد نیاز و وسایل لازم توسط فرد رویت شود تا وسایل مورد نیاز مسجد تامین شود.

* اگر کسی قصد داشت مبلغ اهدایی را در استان خودش هزینه کند آیا این امکان وجود دارد؟

– با توجه به تشخیص، رویت و صورت گرفتن هماهنگی های لازم می شود که این کار اتفاق بیافتد.

* حرف آخر

– فرد مسجد ساز و فرد نمازخوان خودش هم باید به اعتقادش عمل کند. با انجام کارهای ناپسند چهره نماز را بد نشان ندهد. بداند چجوری رفتار کند و الگوی خوبی برای افراد دیگر باشد.