نقی پور: عمل خیر در راه خدا هرگز باعث نقصان و کاهش دارایی نمی‌شود/ تعداد خیرین کم نشده است

نقی پور: عمل خیر در راه خدا هرگز باعث نقصان و کاهش دارایی نمی‌شود/ تعداد خیرین کم نشده است
اسفند 15, 1400
1014 بازدید

محمد نقی پور می‌گوید که انجام کارهای خیر باید از روی اعتقاد به آیات قرآنی و به فرمایشات خداوند باری‌تعالی ایمان داشته و هرگز نباید از این بترسد که انجام عمل خیر در راه خدا باعث نقصان و کاهش اموال می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مجمع خیرین مسجد ساز به نقل از تبریز بیدار، گرچه عموم مردم سنت حسنه وقف را در قالب موقوفات و کارهای خیریه و نیک دیگر تعریف می کنند، اما با تعمیم دایره شمول این اقدامات نیک و حسنه، می توان اقدامات خیرخواهانه ای در قالب ساخت مسجد و مدرسه را نام برد. تبریزبیدار به این مناسبت، به پای گفت‌وگو با یکی از خیرین مسجدساز استان نشستیم. حاج محمد نقی پور در این گفت‌وگو، از زمینه ها و نحوه احداث مسجد، در یکی از روستاهای شهرستان ورزقان می گوید.


این روزها اینطور به نظر می رسد که معمولاً افرادی که به شهرهای مادر مانند تبریز نقل مکان می کنند ارتباطات خود را با شهر و روستای خود قطع می کنند اما ما شاهدیم که شما پس از زلزله ورزقان اقدام به بازسازی مسجد روستای تان در این منطقه کرده اید. چه شد که تصمیم گرفتید سرمایه تان را در این مسیر خرج کنید؟

مرحوم پدربزرگ بنده از اهالی محله قراملک تبریز بود که سال ها پیش به شهرستان ورزقان کوچ کرده و اقدامات خیرخواهانه مختلفی در آنجا انجام داده بود. پس از ایشان، ابوی اینجانب حاج حسین نقی پور هم، راه پدرشان را ادامه داده و در راه کارهای خیرخواهانه قدم برمی‌داشتند. از جمله این اقدامات، احداث مسجدی در روستای آقابابا فرامرزی، در ۹ کیلومتری شهرستان ورزقان در سال ۱۳۶۲ بود که ما هم بخشی از آن را مرمت و بخشی را به آن اضافه کردیم.

اگر ممکن است کمی بیشتر از این روستان برایمان بگویید، ویژگی آن چیست که خانواده شما آنجا را انتخاب کردند؟ چه شد که پدرتان تصمیم به ساخت این مسجد در آقا بابای فرامرزی گرفتند؟
این روستا در وضعیتی شبیه یک جلگه و با آب و هوای مطبوع واقع شده و مردمی با فرهنگ و خونگرم دارد. ابوی بنده در آن سال پس از صحبت با روحانی روستا و جمع آوری قسمتی از سرمایه مورد نیاز از روستائیان ساکن و همچنین، از هیئات مذهبی روستائیان مقیم تهران، عهده‌دار احداث این مسجد شدند.

این مسجد تا نیمه های سال ۹۱ محل عبادت نمازگذاران و برگزاری مراسم مذهبی بود، تا اینکه در زلزله مردادماه آن سال، بخش مهمی از مسجد تخریب شده و امکان اقامه نماز به دلیل از میان رفتن امنیت آن، از میان رفت. پس از آن علی رغم برگزاری جلسات متعدد میان اهالی روستا، افراد مقیم روستا در تهران و تبریز به دلیل بالا بودن هزینه مرمت و احداث مجدد نتیجه ای حاصل نشد که در نهایت ریش سفیدان روستا، اهالی و مسئولین بخش به ما تکلیف کردند که اگر شما برای حل این مسئله پیشقدم شوید، مشکل حل خواهد شد.

پس از آن با توکل به خدا و کمک دوستان کار مرمت آغاز شد و در سال ۹۵ این مسجد را از هیئت امنای مسجد، دهیاری روستا و اداره اوقاف شهرستان تحویل گرفتیم و به لطف خدا توانستیم در مهرماه امسال احداث آن را به کمک دوستان و برادرانم به پایان برسانیم.

تاریخ دقیق آغاز احداث مسجد چه زمانی بود، از ویژگی های این مسجد که الحق خیلی زیبا بازسازی شده بگویید.
ما در ۳۱ فروردین ماه امسال کلنگ مرمت و احداث این مسجد را بر زمین زدیم و از همان روز با آغاز به کار احداث، ابتدای دهه اول محرم امسال، این مسجد را برای استفاده روستائیان عزیز افتتاح کردیم. خوشبختانه ۱۵۰ متر مساحت بخش برادران و ۱۰۰ متر بخش خواهران مسجد را گسترش دادیم و به دلیل لرزه خیزی منطقه، مابین دیوارهای مسجد از میلگردهای بافته شده مستحکم استفاده کردیم و از نماهای زیبایی در داخل مسجد استفاده کردیم.

مشهور است که می گویند که خیَرین دوست دارند که رقم مالی هزینه شده میان خود و خداوند محفوظ باشد، اما برای ترویج این سنت حسنه و اطلاع مردم استان و شهر، از میزان هزینه‌های مالی احداث این مسجد برایمان بگوئید.
تمامی مصالح مورد استفاده در احداث مسجد از شهرستان های پیرامونی و خصوصا تبریز تامین شده و همین سبب بالا رفتن هزینه ها شد. جالب است بدانید روحانی مسجد این روستا در اقدامی بسیار جالب و قابل توجه، ۱۲ میلیون تومان از دارایی خود را به احداث مسجد اختصاص داد و در مجموع ۵۶ میلیون تومان از هزینه آن توسط اهالی روستا و از هیئت های روستائیان مقیم تهران تامین شد و ۴۳۲ میلیون تومان توسط اینجانب هزینه شد. یعنی مجموع کل هزینه احداث این مسجد حدود ۴۸۹ میلیون تومان بوده است.


جرقه سوق یافتن شما به این اقدام خیرخواهانه چه بود؟ بالاخره این رقم هزینه کمی نیست.
در بخشی از آیات سوره بقره که در نماکاری های داخلی این مسجد نیز نقش بسته است، می خوانیم که پروردگار متعال می فرماید؛ « من ذا الّذى یقرض اللّه قرضاً حسناً فیضاعفه له اضعافاً کثیرةً ». واقعیت جز این نیست که کسی که به خداوند قرض الحسنه دهد خدا آن را برايش چندين برابر فزونتر خواهد کرد، پس چرا در مسیر خدا از سرمایه ای که خودش به ما ارزانی کرده استفاده نکنیم.

انجام این مسئله باید از روی اعتقاد به این آیات مبارکه باشد و به فرمایشات خداوند باری تعالی ایمان داشته و هرگز نباید از این بترسد که انجام عمل خیر در راه خدا باعث نقصان و کاهش اموال می شود. جالب است بدانید من در مسیر همین روستا ۳ بار تصادف کردم که به لطف خدا آسیبی به ما نرسید. امروز هم انشالله اگر عمری باشد به برکت ساخت همین مسجد کارهای بیشتری انجام خواهیم داد که باعث مسرت خدا و خلق خدا شود.

چنین کارهایی حقیقتاً روح و جان را نوازش می دهد و موجب خوش حالی واقعی می شود.از این مسئله و اقدام خیرخواهانه واقعا خوشحال هستم و خصوصا از فرزندم محمدرضا نقی پور که برای احداث این مسجد کمک فراوانی به بنده داشته، بسیار متشکرم.

بعضی مردم معتقدند که در شرایط فعلی کارهای خیرخواهانه روز به روز کمتر و فکر مادی و حسابگرانه افزایش می یابد. آیا شما این برداشت، این مسئله را قبول دارید؟
این تصور که خیرینی که اموال خود را در راه رضای خدا و خدمت به مردم می بخشند، کم شده اند، برداشت صحیحی نیست، شاید خود ما این تعداد را کم می بینیم و نتوانسته ایم به نحو احسن آن را به مردم نشان دهیم. مثلاً در رابطه با خمس و یا زکات گفته می شود که افراد بسیار کمی این واجب شرعی را پرداخت می کنند، در حالی که اینگونه نیست و بنده به عینه مشاهده می کنم که به دلیل رسانه ای شدن و ترویج بر فرهنگ پرداخت خمس و زکات، مسلمانان به این فریضه تشویق می شده و بسیاری به آن عمل می کنند.

توصیه بنده این است که اگر به فرمایشات الهی در رابطه با احسان و خیرات فکر کنیم، می بینیم که به مسیرهای پربرکت و قابل توجهی می رسیم و التبه باید در این رابطه فرهنگ‌سازی نماییم. جالب است بدانید در همان روستای آقابابای فرامرزی، خیر دیگری که نه زادگاهش آنجاست و نه آشنایی در آنجا ندارد، در حال احداث مدرسه‌ای ۳ طبقه است. از این دست افراد و خیرین بسیار زیاد است و ما باید خیرین را به مردم بشناسانیم تا فرهنگ وقف و کار خیر و بخشش در راه خدا را در میان مردم جا بیندازیم.

همکاری مسئولین در احداث این مسجد با شما چگونه بود؟
مسئولین همگی موافق و مشوق ما در احداث این مسجد بودند. فرماندار شهرستان، نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی، بخشدار و ادارات مختلف در زمینه کمک به احداث مسجد به ما کمک کردند و آنچه در توان داشتند در اختیار ما قرار دادند.

اگر سخن پایانی خاصی دارید، در خدمتتان هستیم…
انشاالله خداوند این توفیق را به ما عطا کند که باز هم از این دست اقدامات خداپسندانه و خیرخواهانه انجام دهیم.

بسیار متشکریم از شما
خواهش میکنم موفق باشید