گفتگو با رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور

گفتگو با رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور
مرداد 26, 1401
440 بازدید

معاون وزیر راه و شهرسازی: کاربران جاده ای از طریق تلفن گویای ۱۴۱، سایت ۱۴۱، اپلیکیشن ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱ به صورت شبانه روزی دیدگاه ها و انتقادات یا شکایات خود را انعکاس دهند

به مناسب دهه ترویج معارف نماز، داریوش امانی معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی ستاد اقامه نماز، اهم فعالیتهای این وزارتخانه را در حوزه نماز، مساجد و نمازخانه های راه های مواصلاتی در مسیرهای جاده ای، ریلی و هوایی را تشریح کرد.

 

۱. وضعیت نمازخانه های بین راهی کشور را چطور ارزیابی می کنید؟

سیاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حوزه نمازخانه های بین راهی، احداث در قالب مجتمع های خدماتی رفاهی است که با بهره برداری از تعداد ۹۳۸ باب مجتمع به طور میانگین در هر ۹۲ کیلومتر یک مجتمع داریم.
در حال حاضر ۵۴۳ مجتمع در حال احداث و ۸۴۹ مجتمع نیز دارای موافقت اصولی و در مرحله اخذ استعلام از دستگاه های ذیربط است که با بهره برداری از مجتمع های در دست ساخت این میانگین به ۵۸ کیلومتر و با احتساب موارد مربوط به اخذ موافقت اصولی به میانگین ۳۷ کیلومتر می رسد وپیش بینی می شود در سال جاری ۱۱۰ مجتمع به بهره برداری برسد.

۲. چند باب نمازخانه فعال در راه های مواصلاتی کشور وجود دارد؟

حدود ۱۱۱۹ راهدارخانه در سطح کشور داریم که در آن ها امکانات اقامه نماز فراهم است، غیر از این تعداد ۱۹۸۲ مسجد و نمازخانه در راه های مواصلاتی و ۴۵۴۹ جایگاه پمپ بنزین بین راهی دارای امکانات اقامه نماز است.

 

۳. میزان اهتمام به اقامه نماز مسافران در مسیرهای جاده ای، ریلی و هوایی کشور، تا چه میزان رعایت می شود؟

بسترسازی برگزاری نماز برعهده این سازمان است که با تلاش مضاعف در راستای هدف فوق به نتیجه مطلوبی رسیده و همه تلاش بر این است وسایل حمل و نقل عمومی جاده ای در ساعات اقامه نماز در مجتمع ها توقف لازم برای اقامه نماز را داشته باشند.

ضمناً دوره آموزشی ائمه محترم جماعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای (که در ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانی، شهرستانی و پایانه های بار و مرزی به اقامه جماعت و بیان معارف اسلامی مشغول هستند)، با هماهنگی ستاد اقامه نماز کشور در تیرماه سال جاری در مرکز آموزش شهید تفویضی با پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی و سخنرانی حاج آقا قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور برگزار شد.

از دیگر اقدامات شاخص در حوزه نماز می توان به ابلاغ دستورالعمل استفاده از خدمات فرهنگی و اقامه نماز و یکسان سازی قرارداد ائمه جماعات سازمان ، ابلاغ شیوه نامه تشکیل شورای اقامه نماز ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها و برگزاری جلسه مشترک بین مدیران کل راهداری استان ها و مدیران ستاد اقامه نماز استان ها (به صورت ویدئوکنفرانسی) با هدف توسعه تعاملات و مناسبات فی مابین اشاره کرد.

۴. چه اقداماتی در خصوص دستور وزیر محترم راه و شهرسازی مبنی بر تامین بودجه احداث نمازخانه های بین راهی انجام شده است؟

پیرو دستور وزیر وقت راه و شهرسازی جناب آقای مهندس اسلامی مبنی بر احداث ۱۱۰ باب نمازخانه بین راهی در مسیرهای پرتردد و کم برخوردار توسط سازمانهای تابعه وزارت راه و شهرسازی، تعداد ۴۰ باب نمازخانه در تعهد این سازمان قرار گرفت که ۲۰ باب در سال گذشته با حضور آقای رضایی نماینده رئیس جمهور و آقای زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز به بهره برداری رسید و ۲۰ باب باقیمانده هم در حال احداث است که تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

 

۵. با توجه به گزارشات مردم در خصوص مراجعه به برخی از مساجد و نمازخانه های بین راهی و بسته بودن درب آنها، چه پیشنهاد سازنده ای در این رابطه دارید؟ با توجه به میزان استفاده مردم از نمازخانه های بین راهی، پیشنهاد شما در این خصوص چیست؟

نمازخانه ها و مساجد منفرد در راه های مواصلاتی کشور دغدغه همیشگی این سازمان بوده که به علت ضعف در نگهداری و نظارت بر آنها، سازمان راهداری در لایحه اصلاحی قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، پیشنهاد مربوطه مبنی بر تعیین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور بعنوان دستگاه متولی این امررا ارائه نموده که پیرو آن نامه ای هم از سوی حجت الاسلام والمسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور و آقای رضایی نماینده رئیس جمهور نیز به ریاست مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

 

۶. از کمک خیرین مسجد ساز در ساخت مساجد و نمازخانه های بین راهی استفاده می کنید؟

این سازمان آمادگی کامل دارد تا با همکاری ستاد اقامه نماز کشور از ظرفیت خیرین مسجد ساز در راه های مواصلاتی کشور استفاده بهینه نماید، ضمناً این سازمان از آمادگی لازم برای ارائه تسهیلاتی همچون جانمایی مربوطه و خدمات رمپ های ورود و خروج و.. برای این عزیزان برخوردار است.

 

۷. با توجه به پیش رو بودن ایام اربعین حسینی چه اقداماتی در زمینه تجهیز و بهسازی مساجد و نمازخانه های بین راهی انجام شده است؟

بازدید های میدانی و مکاتبات لازم در جهت برگزاری هرچه با شکوه تر مراسم اربعین حسینی خصوصاً در مورد برگزاری نماز زائران اباعبدالله الحسین(ع) در راه های مواصلاتی کشور انجام شده و مجتمع های خدمات رفاهی در مسیر های زائرین اربعین و راهدارخانه های موجود آماده استقبال از عزیزان برای اقامه نماز هستند.

 

۸. در صورت عدم رضایت مردم از وضعیت نمازخانه ها و عدم توجه به اقامه نماز مسافرین در مسیرهای جاده ای، ریلی و هوایی، از چه طریقی اقدام کنند؟

روش های دریافت انتقادات، پیشنهادات برای همه کاربران جاده ای از طریق تلفن گویای ۱۴۱، سایت ۱۴۱، اپلیکیشن ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱ است که کاربران جاده ای می توانند به صورت شبانه روزی دیدگاه ها و انتقادات یا شکایات خود را انعکاس دهند.