گزارشی از ایمن سازی مساجد به ابتکار مسجد ۱۰۰۱ در نیجریه

گزارشی از ایمن سازی مساجد به ابتکار مسجد ۱۰۰۱ در نیجریه
اسفند 15, 1400
728 بازدید

سازمان غیردولتی به نام «ابتکار مسجد۱۰۰۱» اعلام کرد که متعهد شده است تا مساجد ایمن و مناسب را در سراسر کشور نیجریه فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «nannews»، سازمان غیردولتی به نام «ابتکارمسجد1001»  اعلام کرد که متعهد شده است تا مساجد و نمازخانه های ایمن و مناسب را در سراسر کشور فنیجریه فراهم کند.

دکتر موسی ربیو، رئیس هیئت امنای این ابتکار در این باره گفت: حدود یک میلیون نیجریه ای از حمایت مسجد 1001 در سراسر کشور از طریق مداخلات توسعه ای در ایالت های کادونا، اوسون، ریورز، کوارا، سوکوتو، کوگی و ادو بهره مند شده اند.

وی گفت که این ابتکار در سال 2017 توسط گروهی از متخصصان مسلمان راه اندازی شد که به طور داوطلبانه تخصص خود را در نوسازی مساجد جامعه برای ارائه مراکز مناسب اقامه نماز برای مسلمانان به کار گرفتند.

به گفته ربیو اخیرا عملیات نوسازی سقف، ساخت نمازخانه و وضوخانه در مساجد منتخب تکمیل شده است.

وی افزود: «در همین راستا، ابتکار عمل سقف‌سازی مسجد دانشگاه ایالتی کوگی، آیینگبا، و همچنین حفاری چاه و خاک‌برداری بخش نماز مسجد ماما در روستای ایخه‌ای، اوچی، ایالت ادو، آغاز شد.

به گزارش رابیو، این ابتکار از طریق کمیته گزینش مساجد خود، تمامی مراکز اقامه نماز را که به طور عمومی در سراسر شش منطقه ژئوپلیتیکی کشور معرفی شده بودند، بر اساس معیارهای از پیش تعریف شده بررسی کرد.

او توضیح داد: این معیارها شامل حمایت اجباری فقط از مساجد متعلق به جامعه، ارزیابی و تأیید نیازهای زیرساختی و همچنین هزینه‌ها با توجه به محدودیت بودجه بود.

رئیس هیئت امنای ابتکار مسجد 1001 تصریح کرد که پروژه های منتخب از طریق کمک های مالی اعضا و مردم تأمین شده است.

وی از تعهد و حمایت اعضای ابتکار مسجد 1001 از پروژه‌های مختلف قدردانی کرد و ضمن جلب حمایت بیشتر مردم از این ابتکار، از طریق کمک‌های مالی و داوطلبانه خواستار حمایت بیشتر مردم از این طرح شد.

همچنین مهندس علی گونی، رئیس کمیته اجرای پروژه بر تعهد مسجد 1001 به حمایت از مساجد جامعه تاکید کرد.

این ابتکار مداخله خود را در مسجد الادابیه در لوگبه، ابوجا، با پوشش سقف و کاشی کاری مناطق نماز و وضو با موفقیت به پایان رساند.

در مسجد کاگورو، سامارو، زاریا، در ایالت کادونا، کل سقف تعویض شد و محل نماز زنان کاشی‌کاری شد، در حالی که کل کف داخلی مسجد مرکزی انکا در پورت هارکورت نیز کاشی‌کاری شد.

وی افزود: مسجد مرکزی کوامی در گومبه و مسجد گانیکی سانگو در ایلورین نیز سقف های خود را نصب کردند.

در همین حال، خانم اولاسینمیبو زبیر، دبیر کمیته اجرای پروژه بر تعهد مسجد 1001 نیز تایید کرد که این پروژه برخی از فعالیت های حیاتی به ویژه شناسایی و انتخاب مساجد را آغاز کرده است.

زبیر گفت که اعضا به کاری که تاکنون توسط همه داوطلبان و مشارکت کنندگان انجام شده افتخار می کنند.

وی افزود: ما اذعان داریم که کارهای بیشتری باید انجام شود، از این رو خواستار تخصص و کمک های مالی برای حمایت از این ابتکار به عنوان بخشی از تعهدات اسلامی خود هستیم.»

خبرگزاری نیجریه  گزارش داد که مسجد1001 یک گروه غیردولتی و غیرانتفاعی است که هدف آن ارائه مراکز مناسب دعا و نیایش برای مسلمانان نیجریه است.