این مجمع سرمایه‌های میلیاردی را جذب مسجدسازی کرده است

این مجمع سرمایه‌های میلیاردی را جذب مسجدسازی کرده است
آبان 24, 1402
162 بازدید

مجمع خیرین مسجدساز با وجهه کاملاً مردمی و گردش مالی چندصدمیلیاردی توانسته با جلب اعتماد خیران اتفاقات مبارکی اعم از ساخت، تعمیر و تجهیز مساجد را رقم بزند مهم آنکه این مجمع در همه این کارها رویکرد داخالت ندارد بلکه هادی نیات به سمت اقدامات اثرگذار است.

به گزارش روابط عمومی مجمع خیرین مسجد ساز کشور، مروری بر فراز و فرودهای تاریخی و اتفاقات اثرگذار و بزرگ اجتماعی، نقش آفرینی مردم را نه تنها نشان می‌دهد بلکه اختصاص نقش اول همه این وقایع به مردم را ثابت می‌کند از پیروزی در انقلاب‌ها و قیام‌ها گرفته تا دفاع از کشور و امروز هم در عرصه‌هایی همچون مسجدسازی و اربعین و امثال آن.

مجمعی کاملاً مردمی

مجمع خیرین مسجدساز که با همت حجت الاسلام والمسلمین استاد محسن قرائتی تأسیس شده نیز از جلوه‌های همین حضور در عرصه مردم است که توانسته اتفاقات بزرگی را رقم بزند. سیداحمد زرهانی، مدیرعامل این مجمع درباره رویکرد مردمی آن، اظهار کرد: مجمع خیرین مسجدساز وجهه دولتی ندارد و بودجه‌ای هم از دولت نمی‌گیرد بلکه متکی به نیات خیراندیشانه و اهتمام فعالان مسجدساز است.

سید احمد زرهانی روز روابط عمومی

گردش مالی ۱۲۸ میلیارد تومانی

وی با اشاره به رهاورد این نیات خیراندیشانه در سال کاری ۱۴۰۱، بیان کرد: در این سال بالغ بر ۱۲۸ میلیارد تومان گردش مالی داشتیم که اغلب این منابع توسط مردمی یا نهادهای دولتی یا خیرانی که به طور جسته گریخته به مجمع کمک‌هایی دارند، تأمین شده است.

زرهانی درباره نحوه جمع‌آوری این بودجه و نوع هزینه کرد آن، تصریح کرد: بیشتر این بودجه وارد حساب بانکی مجمع نشده بلکه خیران با تشخیص خود و راهنمایی مجمع، پول را در اختیار پروژه‌ها و مساجد قرار داده‌اند تا صرف ساخت، تعمیر و تجهیز مساجد شوند.

خیران مسجدساز چند دسته‌اند

به گفته وی افراد و مجموعه‌هایی که با مجمع خیران مسجدساز در ارتباط هستند و بودجه‌های لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، چند گروه هستند. نخست آن‌ها که کمک‌های خود را به حساب مجمع واریز کرده و به ما اجازه می‌دهند بنابر تشخیص خودمان و در جایی که باید، کمک‌ها را هزینه کنیم.

زرهانی ادامه داد: علاوه بر این، برخی خیران کمک‌های خود را برای مسجدیِ معین به حساب مجمع واریز می‌کند و می‌گویند شما در شهر و مسجدی خاص هزینه کنید. اما هستند برخی از خیران که پولی به حساب مجمع واریز نمی‌کنند بلکه درخواست معرفی مسجد از ما را دارند و سپس همراه با کارشناس از مسجد و منطقه نیازمند به کمک بازدید و معمولاً پول را به حساب هیئت امنا واریز می‌کنند و بر هزینه‌کرد این کمک‌ها نظارت دارند.

ساخت ۴۰ مسجد کوچک و خوش‌ساخت در مسیرهای مواصلاتی

مدیرعامل مجمع خیران مسجدساز با بیان اینکه برخی ارگان‌ها و نهادهای دولتی نیز با ما همکاری دارند، گفت: برای مثال سازمان راهداری و حمل و نقل تا کنون حدود ۴۰ مسجد کوچک و خوش‌ساخت را در راه‌های مواصلاتی بنا کرده و امسال هم تعدادی را به آن‌ها اضافه می‌کند؛ یا آنکه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پای کار تعمیر و تجهیز سرویس بهداشتی مساجدِ میان راهی آمده و معمولاً هزینه‌های بسیار به این مسأله اختصاص می‌دهند.

به گفته زرهانی نهادهای دیگری هم با مجمع در ارائه تخفیف برای تهیه ملزومات ساخت، تعمیر و تجهیز مساجد همکاری می‌کنند و برخی نیازها را با قیمت مناسب‌تر عرضه می‌کنند.

همه کمک‌های مستقیماً وارد چرخه مسجدسازی می‌شود

وی با بیان اینکه مجمع خیران مسجدساز دارای هیئت امنایی است که افتخاری فعالیت می‌کنند، ابراز کرد: هیئت امنای مجمع متشکل از مدیرعامل و سه معاون روابط عمومی، برنامه‌ریزی و اجرایی و اداری و مالی است که همگی افتخاری و رایگان مشغول به فعالیت هستند، لذا پولی که مردم در اختیار مجمع قرار می‌دهند مستقیماً وارد چرخه مسجدسازی می‌شود و با اجازه استاد قرائتی برخی هزینه‌های جزئی مجمع توسط ستاد اقامه نماز تأمین می‌شود.

زرهانی درباره تعاملات در حال انجام با سازمان‌ها و نهادها به منظور پیشبرد اهداف مجمع خیران مسجدساز، بیان کرد: کماکان با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تعامل هستیم همچنین با سازمان راهداری ارتباط داریم و به منظور تنظیم حد ترخص و مسافت شرعی در حاشیه شهرها جلساتی برگزار می‌کنیم تا مؤمنین و مسلمین در سفرهای خود، این حد را بدانند.

مجمع خیرین مسجد ساز

راه‌اندازی درگاه اینترنتی برای تعیین حدترخص شهرها

وی اضافه کرد: از نظر شرعی حد ترخص جایی است که اذان شنیده و دیوارهای شهر دیده نمی‌شود، اما با تغییر شکل معماری شهرها تعیین تکلفی در این باره نیاز است لذا در این باره جلسه برگزار و مباحث سنگینی مطرح و مقرر شد نشانه‌هایی برای تشخیص این حد ترخص نصب و درگاه اینترنتی نیز فعال می‌شود تا مردم حد ترخص را بدانند. علاوه بر این، با نهادها و سازمان‌هایی که به نوعی در ساخت مسجد و نمازخانه مؤثر هستند جلساتی برگزار و برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌شود.

مکاتبه سالانه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ مسجد برای دریافت کمک

وی با اشاره به ارتباط مستمر مجمع با خیران، گفت: در پرتوی این ارتباط و نیات خیر آن‌ها اتفاقات مبارکی همچون ساخت مسجد حضرت خدیجه(س) در استان فارس در حال انجام است علاوه بر این، در نقاط مختلف کشور مسجدسازی و نیز تعمیر و تجهیز مساجد را دنبال می‌کنند. معمولاً در طول سال بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ باب از مساجد با ما مکاتبه می‌کنند و ما به تناسب توان مالی، در تعمیرات از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

زرهانی با بیان اینکه پراکندگی مساجد در سطح کشور مطلوب نیست، گفت: در کشور ۹۰ میلیون نفر جمعیت و حدود ۸۰ هزار باب مسجد داریم که پراکندگی این مساجد مطلوب نیست برای مثال در مناطق جدیدالتأسیس و شهرک‌ها و حاشیه‌های شهری با کمبود فضای عبادی مواجه هستیم که باید جبران و در نظام شهرسازی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود کهدر آمایش سرزمینی ایجاد مسجد و مدرسه و درمانگاه در اولویت قرار بگیرد و آحاد جامعه دسترسی به مسجد داشته باشند.

نشست مجمع عمومی هیات امنای مجمع خیرین مسجدساز کشور

نیاز مساجد قدیمی و تاریخی به تعمیر و حفاظت

مدیرعامل مجمع خیرین مسجدساز تأکید کرد: اکنون هم نیازمند تعمیر و تجهیز مساجد قدیمی هستیم و هم نیازمند ساخت مساجد جدید چون حتی در برخی دانشگاه‌ها نمازخانه نیست.

وی درباره تعامل و رایزنی با مجلس برای حمایت از ساخت و تعمیر مساجد در مناطق محروم بیان کرد: مجمع برای مساجد مناطق محروم تقاضایی از مجلس نداشته است اما نهادی زیر نظر قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) با عنوان «قرب کوثر» فعالیت می‌کند که حوزه ماموریتش متمرکز در روستا و مناطق محروم است؛ لذا با کمیسیون تلفیق مکاتباتی را برای تقویت منابع این نهاد داشته‌ایم.

زرهانی ادامه داد: حسب آنچه فرمانده این قرارگاه داشت هنوز کمک شایانی به آن حوزه نشده است ‌امیدواریم اکنون که لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس می‌رود به این قرارگاه کمک و برایشان منابع تعیین کنند این‌ها با مدیریت جهادی در مناطقه محروم نیازمند حمایت هستند؛ لذا برای مجمع چیزی از مجلس مطالبه نداریم اما متقاضی هستیم تا به نقاط محروم کمک شود و از این منظر عدالت اجتماعی فراهم شود چون اگر کمک و خلاء‌ها رفع نشود با مشکلات دیگری مواجه می‌شویم.

مجمع خیرین مسجد ساز

پیشنهاد می‌دهیم اما دخالت نمی‌کنیم

زرهانی با بیان اینکه مجمع خیران مسجدساز به مسأله کیفیت و جای ساخت مساجد ورود نمی‌کند، خاطرنشان کرد: پیشنهاداتی داریم اما تعیین تکلیف نمی‌کنیم برای مثال در ساخت مسجد و نمازخانه برای ادارات می‌گوییم خوب است یک در آن به گونه‌ای تعبیه شود که مردم هم بتوانند حضور بیابند. اما این‌ها همه پیشنهاد است و تحمیلی نمی‌شود و برای مردم تعیین تکلیف نمی‌کنیم. آن‌ها خودشان تشخیص می‌دهند و اگر مراجعه کنند اولویت‌ها را پیشنهاد می‌دهیم برای مثال زمانی مسجدی هست و درصدد ساخت مسجد جدید برمی آیند ما پیشنهاد می‌دهیم که با فاصله بیشتری باشد. اما در موضوعات مربوط به وقف و امثال آن ورود و ممانعت نداریم.

اقدامات سال ۱۴۰۲ 

این مجمع در سال جاری اقدامات متعددی را به تناسب ماموریت ها انجام داده که کمک به ۱۲۸ باب مسجد متقاضی کمک، از محل منابع و اعتبارات مجمع خیرین مسجدساز، معرفی مساجد متقاضی کمک به وزارت کشور و استانداری ها، معرفی مساجد متقاضی کمک به صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی، کمک به وزارت امور اقتصادی و دارایی ازجمله آنها به شمار می‌رود.

احداث و بهره برداری از ۱۶ باب نمازخانه بین‌راهی با اعتباری بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان در راه های مواصالتی کم‌برخوردار کشور، احداث و بهره برداری از تعداد ۵۰ باب نمازخانه در مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی کشور با متراژ میانگین هر نمازخانه ۶۰ مترمربع و با اعتباری (حداقل ۸۰۰ میلیون تومان برای هر نمازخانه( و بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان، شناسایی و جلب مشارکت جهت احداث پنج باب مسجد در شهر قم با اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان، شناسایی و جلب مشارکت اداره کل امور مالیاتی استان یزد و تجهیز نمازخانه مدارس به متراژ ۲۴۰۰ مترمربع فرش سجاده‌ای هم از اقداماتی است که در سال جاری به همت مجمع خیرین مسجدساز صورت گرفته و همچنان استمرار دارد.

منبع: شبستان