نماز اول وقت از برکات زندگی است

نماز اول وقت از برکات زندگی است
مرداد 29, 1401
391 بازدید

امام جماعت مسجد زید (ع) بازار تهران: توجه به مبانی دینی مردم را سوق می دهد به سمت اسلام و با توجه به اینکه سابقه دین مداری مردم ایران بسیار زیاد بوده، ما در بازار بیشترین مسجد و حوزه علمیه را داریم.

حجت الاسلام والمسلمین حسین شاملو امام جماعت مسجد زید (ع) واقع در بازار تهران، روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی مجمع خیرین مسجد ساز، در رابطه با نماز، مسجد و شرایطی از امام جماعت، به همراه روند کاری خود توضیحاتی را بیان کرد.

مشروح این گفت و گو را در ادامه می توانید بخوانید:

* فعالیت شما به عنوان امام جماعت بازار از چه سالی آغاز شد؟

– بسم الله الرحمن الرحیم، بنده از سال ۱۳۸۹ در بازار حضور پیدا کردم و سال ۱۳۸۵ به تهران آمدم و سال ۱۳۸۹ یک برنامه ای برای ایام شهادت حضرت زهرا (س) بود که به دعوت حاج اقا توانگر رفتیم بازار و از سال ۱۳۹۱ هم به عنوان امام جماعت مسجد زید (ع) واقع در بازار تهران بالاتر از امامزاده زید(ع) حضور دارم که مرکز نیروهای انقلابی بوده از قبل انقلاب و با اینکه مسجد خیلی بزرگی نیست ولی خب الحمدالله از لحاظ جمعیت و دیگر فعالیت ها خیلی با برکت است.

* مهم ترین دغدغه روز ائمه جماعات چیست؟

– دغدغه که این روزها زیاد است، امام جماعت مهم ترین وظیفه و رسالت اش موضوع دین را در بر میگیرد، خصوصا که این روزها آسیب های اجتماعی، مشکلات معیشتی زیاد شده و گرایش جوان ها به سمت فضای مجازی زیاد شده، در ابتدا مهم ترین دغدغه دین داری مردم است و دغدغه هایی که خود ائمه جماعات دارند در شهرهای مختلف فرق می کند. ارتباطشان با جوان ها یکی دیگر از مهم ترین و بزرگترین دغدغه ها است و الحمدالله ما خودمان هم تا جایی که توانسته ایم کار را به جوان ها سپرده ایم.

این روزها حضور جوانان در مساجد خیلی کم شده و این دغدغه خیلی مهمی است تا جوان ها حضور پیدا کنند و ارتباط خوبی با ما داشته باشند.

* به عنوان آثار و برکات نماز در بازار به چه چیزی می شود اشاره کرد؟

– مهم ترین اثر نماز برکت است؛ برکت نماز در عمر و رزق چیزی که ما این روزها میبینیم بعضی ها نسبت به آن نگران هستند؛ به طور مثال وقتی نماز صبح قضا می شود برکت آن روز از زندگی می رود؛ بنابر این ما نماز را باید خیلی جدی بگیریم.

* آیا دید بازاریان نسل قدیم و نسل جدید نسبت به نماز تفاوتی دارد؟ اگر دارد این تفاوت چگونه مورد بررسی قرار می گیرد؟

– جوان های ما آن هایی که خیلی اهل نماز هستند مقید تر و عارفانه تر هستند. ما جوان هایی را هم داریم که گله می کنند از اینکه چرا پدرشان نماز نمیخواند و به دنبال راهی برای رفع این کار هستند. پدرانی هم هستند که خودشان اهل نماز هستند و فرزندانشان هم مثل خودشان سر وقت نماز می خوانند.

خیلی از کاسبان نسبت به احکام و نمازخواندنشان حساس هستند و در کنار نماز همیشه دنبال راهی برای پرس و جو مسائل هستند.

* جدا از بحث خواندن نماز، آیا سخنرانی ای برای ترویج آن در بین مردم و بازاریان انجام می شود؟

– ما هر روز تلاوت قرآن را داریم و سخنرانی های کوتاهی هم انجام می دهیم که خیلی مورد استقبال قرار گرفته است؛ همین اتفاق باعث شده تا در زمان کوتاه و به طور خلاصه بتوانیم با هم ارتباط خوبی را برقرار کنیم.

* اهمیت توجه به سبک زندگی اسلامی-ایرانی را در چه می دانید؟

– توجه به مبانی دینی مردم را سوق می دهد به سمت اسلام و با توجه به اینکه سابقه دین مداری مردم ایران بسیار زیاد بوده، ما در بازار بیشترین مسجد و حوزه علمیه را داریم و یکی از جهاتش این بوده که مردم پیوند می خوردند با اسلام و برقراری این پیوند باعث به وجود آمدن آرامش، کمک های لازم و وجود مسجد می شد.

توجه به مفاهیم دینی و خوب بیان کردن مفاهیم دینی توسط اهل منبر هم خیلی تاثیر دارد. از این طریق می شود خیلی کارها را انجام داد و ارتباط خوبی با مردم گرفت. خود بازار یکی از شاخصه های سبک زندگی- اسلامی است و مردم با این سبک زندگی قطعا آرامش بیشتری دارند.
* با توجه به مسجد های موجود و در حال ساخت آیا توانسته ایم برای ترویج و توسعه نماز قدم خوبی را برداریم؟

– بله چندسال قبل در ستاد اقامه نماز یک بحث مفصلی را داشتم پیرامون مسجد تراز اسلامی و هم اندیشی ای انجام گرفت و مقاله های مختلفی که نوشته شد خیلی کمک کرد. همچنین با توجه به صحبت های حجت الاسلام قرائتی که فرمودند حالا که قرار شد مسجد بسازیم، باید پیوست های اسلامی اش را در نظر بگیریم. متاسفانه در مساجد قدیم این موارد رعایت نمی شد.

با توجه به وجود مسجد و برنامه ریزی برای نسل جوان خدا را شکر توانسته ایم قدم خوب را برای ترویج و توسعه نماز برداریم.

* چگونه می شود برای نسل جوان سبک جدیدی را ایجاد کنیم تا با نماز و قرآن انس بگیرند؟

– یکی از مهم ترین عناصری که می تواند مردم خصوصا جوانان را دور هم به مسجد دعوت کند امام جماعت است. امام جماعت یک رکن اصلی در مسجد است و می تواند خیلی از اتفاقات را رقم بزند؛ درست است که تمیزی مسجد، بوی مسجد، بازسازی، برنامه های مسجد در طول سال و… مهم است، اما امام جماعت از تمام این ها اولویت بیشتری دارد. اگر امام جماعت بتواند رسالت خودش را خوب انجام دهد قطعا جوانان همدیگر را خبر می کنند تا با هم به مسجد بیایند.

 

* آیا کمبود امام جماعت در مساجد وجود دارد؟

– امام جماعت بله، البته روحانی زیاد داریم که در مساجد هستند و نماز می خوانند، اما امام جماعتی که انتظار می رود تا خیلی از کارهای دیگر را بلد باشد و آموزش دیده باشد به نظرم کمبود داریم؛ کما اینکه الان در همین بازار تهران اطلاع داریم که بعضی از مساجد امام جماعت ندارد یا امام جماعت با لباس غیر روحانی دارد که البته برخورد هم شده ولی در تهران هم این کمبود امام جماعت بیشتر حس می شود.

* با توجه به اینکه ادارات زیادی در اطراف بازار وجود دارد؛ آیا کارمندان برای اقامه نماز به مساجد مراجعه می کنند یا در اداره به اقامه نماز می پردازند؟

– کارمندان ارگان هایی مثل شهرداری، دادگستری و … که در نزدیک بازار هستند حضور دارند تقریبا ولی بیشتر خود مردم و بازاریان حضور دارند.

 

* جدا از خواندن نماز در مسجد، به نظرتان چه فعالیت هایی را می شود در این مکان مقدس برپا کرد؟

– در مساجد خیلی از افراد را از طریق کارهای فرهنگی یا خیریه می توان به مسجد جمع کرد. خود بسیج هم اگر همکاری با امام جماعت داشته باشد؛ قطعا می تواند گام خوبی را در این عرصه بردارد. البته ما در بازار خیریه های زیادی را داریم و واقعا اگر این خیریه ها هدفمند این کار را انجام دهند قطعا خیلی از مشکلات حل می شود چون از نظر من خیلی هدفمند کار نمی کنند؛ فرض کنید در موضوع خرید جهیزیه شاید خوب کار کنند، اما امروز که موضوعات اصلی دیگر وجود دارد مانور زیادی نمی دهند.

* حرف آخر

– ما باید راه شهدا را در پیش بگیریم و این ارتباط به صورت روزانه ادامه داشته باشد. نماز اول وقت را فراموش نکنیم و بتوانیم سبک زندگی خوبی را در این جهت برای خودمان جلو ببریم.